به گزارش راهبرد معاصر؛ امین کلاهدوزان در خصوص تشریح اختلال پیش آمده در بخشی از سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) اظهار داشت: قطعی درگاه پرداخت کارمزد فقط مربوط به بخش خریدهای کوچک و متوسط سامانه بوده و سایر بخشهای سامانه ستاد، مانند گذشته در حال فعالیت و خدمات دهی است.
وی افزود: علت ایجاد این مساله نیز ایراد قانونی درباره واریز وجوه کارمزد به حساب شرکت مجری بوده است که مطابق با قوانین وارده باید واریز این وجوه از طریق گردش خزانه صورت پذیرد، لذا با توجه به اینکه خدمات درخواست استعلام، دریافت مدارک و ارسال پیشنهاد و انتخاب برنده، در سامانه مانند سابق در دسترس ذینفعان است، دستگاه های اجرایی می توانند با رعایت قانون برگزاری مناقصات و لحاظ بند 2 این ابلاغیه، نسبت به عقد قرارداد و انجام خرید اقدام کنند.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بیان داشت: خرداد امسال این مشکل اعلام و حدود یک هفته است که پرداخت کارمزد خریدهای کوچک و متوسط از سامانه تدارکات الکترونیکی دولت دچار اختلال شده است. برای این که در این بازه زمانی مردم دچار مشکل نشوند، تصمیم به اطلاع رسانی گرفتیم.
وی تاکید کرد: نگرانی ما این است که در این فاصله افراد سودجو پیامک جعلی ارسال کنند یا شماره های دیگری را برای برنده خرید ارسال کنند. حساب مورد نظر برای این مرحله به نام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نزد خزانه است و تامین کنندگان باید به این مساله دقت کنند. اطلاع رسانی در این باره صرفا از طریق وب سایت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی انجام می شود.
همچنین، آرش عسگری، مدیر سامانه ستاد نیز در این باره اظهار داشت: روزانه حدود یکهزار معامله کوچک و متوسط در سامانه ستاد انجام می شود و اختلال پیش آمده نیز صرفا در بخش واریز کارمزد همین بخش بوده و سایر بخش های سامانه همانند گذشته در حال فعالیت و خدمات دهی عادی هستند.
عسگری افزود: مطابق قانون، وجوه کارمزد تعیین شده در سامانه باید صرفا به حساب خزانه دولت به شماره 4001062701029390 نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (قابل واریز در تمایم شعب بانک ها با شماره شبا IR330100004001062701029390 به نام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با شناسه واریز / پرداخت 312062782140186000114000405500 واریز شود. در این خصوص مقتضی است کارپرداز، مدیر تدارکات یا مقام اجرایی خرید در دستگاه های اجرایی، نسبت به راهنمایی برنده برای واریز وجه کارمزد (مطابق مبلغ اعلامی سامانه) به حساب اعلام شده و با شناسه مذکور در این بند اقدام و فیش واریزی را از وی (برنده معامله) دریافت کند.
وی بیان داشت: همچنین برنده معامله، ضمن ثبت تیکت در سامانه ستاد ایران درخواست اعمال فیش و ادامه مراحل را درج کند. لذا با توجه به حجم زیاد درخواست ها در ماه شهریور، انجام مراحل بعد مانند عقد قرارداد، ارسال و تحویل کالا، خدمت، تایید و پرداخت، نباید متوقف به پاسخ تیکت مذکور از سوی سامانه شود و دستگاه ها می توانند صرفا به دریافت اصل فیش واریزی به شرح فوق، سایر مراحل را مطابق با روال قانون ادامه دهند./فارس